Ostre koło (ang. fixed gear) – popularna nazwa bezpośredniego przeniesienia napędu stosowanego w pierwszych rowerach, a obecnie w rowerach torowych. Mianem Ostrego Koła określa się też sam rower z takim rodzajem napędu.

Rower z ostrym kołem (w skrócie „OK”) nie ma wolnobiegu, czyli piasta tylnego koła jest połączona na sztywno z zębatką, a dalej poprzez łańcuch z korbami. Rower na ostrym kole ma tylko jedno przełożenie (jedna zębatka na korbie, jedna zębatka na tylnej piaście), choć bywają piasty (flip-flop) z dwoma różnymi trybami po obu stronach (najczęściej z różnica jednego ząbka). W rezultacie, gdy obraca się tylne koło, ma to bezpośrednie przełożenie na obrót pedałów. Nie jest możliwa jazda bez pedałowania np. z górki, tak jak na rowerach z wolnobiegiem. Można natomiast jechać do tyłu albo stać bez podparcia nogą (tzw. stójka).

Ostre koło można uzyskać poprzez nakręcenie zębatki na tylną piastę na wolnobieg (ale trzeba ją odpowiednio „zakleić” np. klejem do gwintów, aby się nie odkręciła podczas zwalniania) lub piastę torową, która ma dodatkową kontrę na lewy gwint zapobiegającą odkręceniu zębatki (bezpieczniejsze rozwiązanie).

Zobacz również:

Budujemy Ostre Koło

Piasty Torowe

Zalety Ostrego Koła

Niebezpieczeństwa Ostrego Koła

Zastosowanie

Ostre Koło jest stosowane, oprócz kolarstwa torowego, jako zimowy trening kolarzy szosowych w celu wyrobienia nawyku ciągłego pedałowania oraz przyzwyczajenia do jazdy na ciągłym obciążeniu (brak możliwości redukcji biegu).

Także w kulturze kurierów rowerowych ten typ pojazdu jest popularny, ze względu na jego lekkość, niezawodność (im mniej części tym mniej rzeczy może się zepsuć), względnie niski koszt oraz małą atrakcyjność dla złodzieja.

Rower torowy

Ostre Koło fana Reggae ;)

 

Moda na Fixa

Kilka(naście) lat temu w Polsce powstała swoista „subkultura” zaFIXowanych, czyli ludzi, dla których Ostre Koło to sposób życia. Spotykają się w aglomeracjach, organizują spotkania (Alleycaty) połączone często z różnymi konkursami trików (np. na najdłuższy „skid”, czy „stójkę”). Na takich Alleycatach często rozdawane/sprzedawane sa tzw. „szprychówki”, czyli małe, zalaminowane karteczki wielkości wizytówki będące pamiątką ze zlotu (np. z okazji ostatniopiątkowej Masy Krytycznej). Szprychówki jak sama nazwa wskazuje wkłada się między szprychy ;)
Dla jednych OK jest sposobem życia, poczuciem wolności, powrotem do istoty roweru, a dla innych OK jest swego rodzaju modą. Pierwsza grupa ludzi zazwyczaj sama buduje swoje rowery, zdobywa części wśród innych ostrokołowców lub na aukcjach internetowych (często międzynarodowych), a druga grupa często woli zapłacić niemałe pieniądze firmom, które zajmują się tym zawodowo. Wybór ram, obręczy, korb i innych częśći jest prawie nieskończony. Można kupić lekkie, wyczynowe podzespoły z włókien węglowych albo modne częśći o nietypowych kształtach i dowolnych kolorach (a nawet z indywidualną grafiką stworzoną na zamówienie).
Wszystkie grupy łączy jeden element – stały napęd ;)

Ostre Koło z przednim hamulcem

Ostre Koło bez hamulca

0 wyświetleń