Krótki wykaz piast torowych i pseudo-torowych dostępnych na polskim rynku.

piasty torowe

 

Rowery na Ostre Koło zostały przeniesione na ulicę wprost z toru (welodromu), a razem z nimi – piasty torowe. Początkowo kurierzy rowerowi kupowali „przechodzone” tylne piasty od zawodników, wymieniali w nich łożyska, ośki i dalej eksploatowali je na ulicach.

Z czasem dystrybutorzy wyczuli niszę na rynku i zaczęli oferować piasty torowe w swoich sklepch. Początkowo były to drogie części, bo zawodowy sprzęt był (i jest) kilkukrotnie droższy od amatorskiego (a na torze trenowali głównie zawodowcy). Amatorzy musieli się zadowolić szosowymi piastami pod wolnobieg z nakrętką i zaklejonym gwintem (specjalnym klejem do gwintów). Był to gwint pojedyńczy, prawoskrętny (w piastach torowych są dwa gwinty: prawo- i lewo-skrętny do kontry). Ich plusem były uszczelnione łożyska i dłuższa żywotność na ulicy.

Po jakimś czasie ktoś wpadł na pomysł, żeby produkować piasty pseudo-torowe dla amatorów, które miały uszczelnione łożyska, a także gwint po obu stronach. Z jednej strony był gwint podwójny (tak, jak w torowych rowerach), a z drugiej pojedyńczy, umożliwiający nakręcenie wolnobiegu i zbudowanie tzw. „single speeda„. Te piasty noszą nazwę „flip-flop„. Oczywiście przednie piasty też otrzymały uszczelnienie, co zwiększyło ich niezawodność w dość zakurzonych miastach.

Teraz na rynku jest sporo tanich piast dla amatorów z przeznaczeniem do jazdy miejskiej, a nawet są ostrokołowe piasty do freestyle’u, które są wzmocnione i można na nich wykonywać triki bardziej zaawansowane niż skid, czy trackstand ;)
Najtańsze piasty pseudo-torowe można kupić już za kilkadziesiąt złotych (mniej niż 100zł za komplet), ale niestety nie mamy co liczyć na łożyska maszynowe, czy uszczelnienia. Takie piasty wystarczą dla kogoś, kto sporadycznie jeździ na rowerze, albo chce złożyć swoje pierwsze, ekonomiczne Ostre Koło do nauki jazdy.

.

Poniżej lista popularnych (i mniej popularnych) w Polsce piast ostrokołowych. Ceny są orientacyjne, znalezione w losowo wybranych sklepach intenetowych (10.2013r.). Piasty podzielone zostały na trzy grupy: tanie, średnie, drogie.

.

Opis użytych symboli:

K – łożyska kulkowe
M – łożyska maszynowe
U – uszczelnione
nU – nieuszczelnione
Ko – kontra w zestawie
T – tryb w zestawie (zazwyczaj 16T)
W – wolnobieg w zestawie (zazwyczaj 16T)

.

Przednie:

Joytech JY-A165DSE (250g) K/nU – 39zł
Novatec NT-A165 (218g) M/U – 89zł
Sturmey Archer HBT30 (232g) M/U – 98zł
Bitex (230g) M/U – 105zł

Miche X PRESS Primato Pista M/U – 169zł
BLB Track M/U – 170zł
BLB Freestyle M/U – 200zł
Dia-Compe (277g) M/U – 230zł

Shimano HB 7600-F Dura Ace (241g) M/U – 390zł
MACK
(wysoki kołnierz) (175g) M/U – 357 zł
Campagnolo Record Pista (204g) M/U – 565zł
Phil Wood (249g) M – 700zł

.

Tylne:

Joytech JY-A166DSE (400g) K/nU/Ko/T/W – 41zł
Novatec NT-A166 (405g) M/U/Ko/T/W – 109zł
Sturmey Archer HBT30 (343g) M/U – 105zł
Bitex (290g) M/U/Ko/T – 159zł

Miche X PRESS Primato Pista M/U/Ko – 207zł
Miche X-PRESS Primato Pista/Strada M/U/Ko – 220zł
BLB Track M/U – 180zł
BLB Freestyle M/U – 220zł
Dia-Compe (332g) M/U – 260zł

Shimano HB 7600-R Dura Ace (313g) M/U/Ko – 440zł
MACK (wysoki kołnierz) (230g) M/U/Ko – 445zł
Campagnolo Record Pista (284g) M/U/Ko – 620zł
Phil Wood (362g) M/Ko – 929zł

 

Producenci:

Joytech – Tajwan
Novatec – Tajwan
Sturmey Archer – Wielka Brytania
Bitex – Tajwan
Miche – Włochy
BLB – Wielka Brytania
Dia-Compe – Japonia
Shimano – Japonia
MACK – Polska (wykonywane na zamówienie)
Campagnolo – Włochy
Phil Wood – USA

.

Poniżej kilka przykładów piast zarówno tych tańszych, jak i topowych modeli.

 

 

6 898 wyświetleń